Achiziţii publice. Procedură de atribuire. Ofertant exclus
DREPTUL CONTENCIOSULUI ADMINISTRATIV ŞI FISCAL
Rezumat
În lumina jurisprudenţei CJUE, unui ofertant a cărui ofertă fusese exclusă de autoritatea contractantă dintr-o procedură de atribuire a unui contract de achiziţii publice i se putea refuza accesul la o cale de atac împotriva deciziei de atribuire a contractului de achiziţii publice, în contextul în care decizia de excludere a ofertantului menţionat fusese confirmatăprintr-o decizie care a dobândit autoritate de lucru judecat înainte ca instanţa sesizată cu calea de atac împotriva deciziei de atribuire a contractului să se pronunţe. Directiva 92/13 trebuie să fie interpretată în sensul că, într-o situaţia în care, în cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achiziţii publice, au fost prezentate douăoferte, iar autoritatea contractantă a adoptat două decizii simultane, de respingere a ofertei unuia dintre ofertanţi și, respectiv, de atribuire a contractului în favoarea celuilalt, ofertantul exclus, care formulează o cale de atac împotriva acestor două decizii, trebuie săpoată solicita excluderea ofertei ofertantului câștigător, astfel încât noţiunea „un anumit contract”, în sensul art. 1 alin. (3) din Directiva 92/13 poate viza, dacă este cazul, eventuala iniţiere a unei noi proceduri de atribuire a unui contract de achiziţii publice. În analiza interesului promovării demersului judiciar, prezintă relevanţă a se stabili dacă ofertantul contestator a fost exclus în aceeași etapă a procedurii sau într-o etapă anterioară, deci dacă ne aflăm în prezenţa unor „decizii simultane”. Deși formal oferta reclamantei-recurente a fost exclusă prin raportul procedurii, concomitent cu desemnarea drept câștigătoare a ofertei intimatei, evaluarea ofertelor sub aspectul caracterului admisibil a avut loc într-o etapă anterioară, materializată printr-un raport al procedurii care a format obiectul procedurii administrativ-jurisdicţionale și jurisdicţionale.
– Legea nr. 101/2016: art. 3 alin. (3)
– Directiva nr. 89/665/CEE
– CJUE, Hotărârea din 4 iulie 2013, Fastweb, C 100/12, Hotărârea din 5 aprilie 2016, PFE, C 689/13, Hotărârea din 21 decembrie 2016, Bietergemeinschaft Technische Gebäudebetreuung und Caverion Österreich C 355/15, Hotărârea din 11 mai 2017, Archus sp. z o. o. , Gama Jacek Lipik, C 131/16