Control de legalitate asupra unui act administrativ unilateral cu caracter normativ abrogat. Justificarea unui interes legitim privat. Exces de putere în exercitarea funcţiei normative a autorităţii publice, prin încălcarea principiului legalităţii

CONTENCIOS ADMINISTRATIV ŞI FISCAL

Autori

  • Judecător Horaţiu Pătraşcu Autor

Rezumat

Abrogarea unui act administrativ cu caracter normativ produce efecte pentru viitor, în sensul că îşi încetează aplicabilitatea o dată cu intrarea în vigoare a noului act administrativ de aceeaşi natură care urmează a fi aplicat, spre deosebire de nulitate care produce efecte retroactive de la data emiterii sale. Cu toate acestea, în ceea ce priveşte raporturile juridice născute în temeiul său pe perioada în care a fost în vigoare, din perspectiva efectelor juridice vătămătoare ale metodologiei în sine, controlul de legalitate nu rămâne fără obiect, reclamanta justificând un interes legitim privat să se constate nelegalitatea acestor dispoziţii cu consecinţa anulării, demersul judiciar având ca efect constatarea vătămării sale o dată cu organizarea concursului de trecere în corpul ofiţerilor în sesiunea respectivă, unde dacă i se adiţiona punctajul obţinut în soluţionarea contestaţiei ar fi schimbat rezultatul final al concursului şi ar fi putut trece în corpul ofiţerilor de poliţie. Dovedind un interes legitim privat, persoana vătămată dovedeşte şi un interes legitim public în constatarea nelegalităţii reglementării, efectul producându-se şi pentru viitor, autoritatea emitentă ne mai putând elabora o metodologie care să cuprindă o reglementare asemănătoare, pentru concursurile ce vor fi organizate în anii următori. În plus, reclamantei i se deschide dreptul la reparaţie pentru respingerea sa nelegală la concurs, remediile putând fi atât de natură administrativă cât şi patrimonială. Elaborarea unei metodologii de concurs în temeiul unor acte normative, care reglementează organizarea unor forme de concurs, trebuie să respecte principiile cuprinse în cuprinsul acestora din perspectiva modalităţii de evaluare a lucrărilor scrise şi consecințelor procedurilor de contestare, în care se dă eficienţă rezultatului final al acestora, metoda de evaluare a rezultatului analizei contestaţiei fiind necesar să fie în concordanţă cu aceste principii. Suntem în prezenţa unui exces de putere, în elaborarea unui act administrativ normativ având ca obiect o metodologie de concurs, dacă aprecierea consecinţelor admiterii contestaţiei conduce la ineficienţa acestei forme procedurale de reevaluare a lucrării scrise şi la încălcarea drepturilor concurenţilor de valorificare a punctajului suplimentar astfel obţinut, cu consecinţe asupra clasamentului final, restricţia nefiind justificată rezonabil faţă de scopul urmărit. 

– Legea nr. 554/2004: art. 2 alin. (1) lit. n) 
– Legea nr. 360/2002 
– Legea nr. 1/2011 
– Legea nr. 188/1999 
– Legea nr. 24/2000: art. 77 

Publicat

30.01.2024