Conducere a unui vehicul fără permis de conducere. Achitare în apel. Mecanismul anulării permisului de conducere. Accesibilitatea și previzibilitatea legii

DREPT PENAL ȘI PROCESUAL PENAL

Autori

  • Judecător Monica Nicola Autor

Rezumat

Măsura tehnico-administrativă a anulării permisului nu operează de drept (la data rămânerii definitive a soluției de condamnare), ci se dispune de autoritatea competentă (alta decât organul judiciar care a pronunțat soluția în procesul penal) după o procedură prevăzută în Regulamentul de punere în aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 (art. 203) și se comunică titularului permisului de conducere la domiciliul acestuia în termen de cel mult 5 zile lucrătoare (tocmai pentru a fi informat despre luarea măsurii). 
Astfel, perioada de timp scursă de la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare și anularea permisului de conducere prin procedura administrativă arătată mai sus nu este cuprinsă în nicio dispoziție legală imperativă de interzicere a dreptului de circulație, 
putând, eventual să atragă o sancțiune contravențională. 
Apoi, într-o bogată jurisprudență, CEDO a subliniat importanța asigurării accesibilității și previzibilității legii, instituind și o serie de repere pe care legiuitorul trebuie să le aibă în vedere pentru asigurarea acestor exigențe. Astfel, CEDO a subliniat că o normă este previzibilă numai atunci când este redactată cu suficientă precizie, în așa fel încât săpermită oricărei persoane – care la nevoie poate apela la consultanță de specialitate – să își corecteze conduita și, în special, o normă este previzibilă atunci când oferă o anume garanție contra atingerilor arbitrare ale puterii publice. Sub acest aspect, principiul securității juridice se corelează cu un alt principiu, dezvoltat în dreptul comunitar și anume principiul încrederii legitime, care impune ca legislația să fie clară, predictibilă, unitară și coerentă.

– Cod penal: art. 335 alin. (2) 

Publicat

19.01.2024